Monday, March 28, 2011

Bosan .

bila dah tade keja mcm neh lah kan bosan menguasai diri dan tambah2 mata sakit . haiyoo .
dah tu ape nak buat ? ape lagi . buisness card lah . see :



ni yg dapat aku buat . -.-'

Sunday, March 27, 2011

knp manusia bercinta hanya sementara ?

Assalamualaikum semua (:

Harini tiba-tiba rasa nak menaip pula kan . sebenarnya hari ini hendak membincangkan soal jodoh . perhubungan dan sebagainya . mengikut pengalaman diri sendiri lah . jodoh dan apa sahaja semua nya ditangan tuhan kan ?

Contohnya ibarat bercinta 3 4 tahun . tiba-tiba putus . kenapa ? mesti ade sebab dan kenapa sampai boleh jadi mcm tu sekali kan ? sedangkan manusia yang telah di ijab Kabul kan pun boleh becerai . apetah lagi org baru baru nak bercinta . kita sendiri tidak tahu apa yang akan terjadi pada masa akan datang tetapi kita harus sentiasa bersedia dari saat ke saat dan disebab kan itu ada nya pepatah melayu “ sediakan payung sebelum hujan” .

Hal seperti ini sering berlaku pada insane dan warga yang sedang hangat bercinta . masalah jodoh itu memang sudah ditentukan tetapi kita sendiri perlu berusaha cari yang terbaik utuk sesuai dengan diri sendiri supaya dapat hidup bersama hingga mati dan kalau boleh bia dalam satu liang lahad yang sama . Tapi masih ada lagi insan yang selalu ingin kan sesuatu yang tidak boleh di miliki . senang kata tidak mampu untuk menjaga . kita sebagai manusia biasa di muka bumi Allah ini kena sedar dan sentiasa mengukur baju di badan sendiri supaya kita sentiasa senang untuk menempuhi hari-hari yang mendatang . dalam soal ini aku nak bagi tahu yang ramai lelaki yang ingin kan pasangan yang dapat hidup bersama sehingga akhir hayat . jadi biarlah memilih pasangan yang kita sendir mampu menyara hidup nya di kelak hari .

Di dalam soal cinta pula . memang semua manusia yang bercinta ingin kan jarak yang lama untuk setiap hubungan akan tetapi pernah kah anda terfikir yang anda sudah menyempurnakan pasangan anda ? ini adalah sebahagian besar rakyat Malaysia memutuskan hubungan mereka dengan sebab PERSELISIHAN FAHAM dan boleh di ibarat kan MISS COMUNICATION .. ini adalah salah satu sebab kenapa dan mengapa rakyat dan insan bercinta mahupun yang sudah berkahwin memutuskan hubungan mereka . jadi setiap manusia perlu fikir sebaiik mungin sebelum melakukan sesuatu pekara supaya dapat selesai dengan baik . Banyak lagi pekara yang remeh menyebab kan manusia ini memutuskan hubungan mereka termasuk lah EGO , tidak kira lelaki atau perempuan . semuanya ada sifat ini dlam diri sendiri . tetapi hanya diri sendiri sahaja dapat ubah sikap ini .

Manusia juga amat sukar dan berat mulut jika ingin meMINTA MAAF . ini kerana adalah faktor menyebabkan setiap pasangan bergaduh dan diakhiri dengan perpisahan . tidak salah jika meminta maaf walaupun diri sendiri tidak salah . meminta maaf adalah jalan yang terbaik untuk meneruskan hubungan yang lebih lama dan berpanjangan . .

Jadi oleh itu hanya diri sendiri sahaja dapat menukar sikap pada diri sendiri supaya disenangi manusia manusia lain . terima kasih .

Evand zahari II

Friday, March 25, 2011

PERASAAN DALAM SETIAP DIRI MANUSIA (:

Assalamualaikum .

Malam malam ni meh kite dok sembang sikit pasal perasaan . haa kalau korang ade benda nak share korang bgtau lah jgn duduk diam je . aku tak makan orang . haha .ok teruskan pada cerita asal . sebenarnya aku tak tau nak ckp mcm mana dgn hati dan PERASAAN . semua manusia mempunyai perasaan hati yang berbeza-beza . Jika sebut pasal perasaan juge tidak lah tertumpu tentang CINTA semata . PERASAAN nib g aku dia sgt unik . kadang tu ade orang yang hati dia lembut cakap sikit dah tersentuh . itu kalau org mcm tu . kadang ada jugak orang yanh hati dan perasaan keras nak mampus . kate orang di ibarat kan mcm degil bebenor lah kate org tu . haa kan aku dah ckp tadi perasaan ini banyak kategori untuk setiap manusia yang berbeza-beza . perasaan sayang , cinta , dan sebagai nya hadir bila seseorang itu suka pada seseorang .
Hal yang sedemikian tidak boleh dipaksa atau dicari . ia nya akan datang dengan sendiri walaupun kita sendiri tidak mahu perasaan itu . bg aku sendiri jika perasaan suka sayang itu datang pada aku , aku akan cube jaga dengan sebaiknya supaya tidak akan dibenci . haa BENCI ? benci juga adalah satu perasaaan yang dtang apabila kita sendiri berdendam dan tidak suka pada sesuatu benda atau makhluk Allah di sekeliling . jadi kita sebagai manusia harus mencari jalan bagaimana kita perlu buat supaya orang tidak membenci atau sebagainya . semua benda yang dilakukan mesti ada jalan nya .
Jadi , kita sebagai manusia sendiri harus tahu cara-cara untuk mengatasi segala hal yang datang . PERASAAN ini penting sebenarnya dan sebab itu ALLAH berikan kita perasaan untuk merasa sesuatu dan sesuaikan diri dengan keadaan sekeliling . pelbagai-bagai perasaan yang ada dan sangat banyak contohnya : suka . sedih . marah . dan sebagainya . dan ingat lah setiap hari bukan perasaan yang sama hadir . setiap hari lain lain perasaan yang timbul dalam diri dan kita juga perlu menjaga hati dan perasaan manusia lain untuk kite terus hidup di muka bumi ini dengan aman dan gembira tanpa ada sebarang musuh atau dibenci oleh mana mana pihak . Jadi . beringat lah wahai saudara-saudara ku sekalian . renung dan fikirkan .

Evand Zahari II .

Thursday, March 24, 2011

ROKOK DAN MANUSIA

Assalamualaikum semua pengikut Blog aku .

Hari ni kita kasi bahan sikit pasai ROKOK . haa
Nama pon nak bahan tentang rokok kan dah semestinye dan yakin lah aku ni bukan seorang perokok seperti mana manusia yang digelar LELAKI . tapi la neh bukan setakat laki habaq hang . pempuan pun ade yang merokok hang tau dak ? haa
Aku tak tau lah ape best sgt rokok ni sampai kan terlalu taksub sampai kan pagi rokok petang rokok . mlm rokok . sebelum dan selepas mkn rokok . main bola pun rokok . haa itu lah tabiat org sekarang ni . mana tak lemah bila buat keja pastu tempah tiket awal nak mampus . haa aku pun bukan ape Cuma aku pun berkawan dengan kawan kawan yang merokok jugak (: tak kesah lah . asap rokok t upon dah jadi mcm pencuci mulut aku sendiri dah . hahaha nantak hang lah , hang nak rokok hang rokok tapi jgn ajak aku .

JGN ISAP ROKOK BANYAK NANTI LEMAH : tgk ni ha :



Aku pun bukan tak penah nak try rokok ni . penah jugak tapi tak boleh nak masuk dalam hidup aku lah . mcm rase muntah je . tapi yang pelik nye SHISHA boleh pulak ? itu heran tu . tapi tape , shisha sekali sekla bukan mcm rokok . takde duit nak isap ape kan ? isap lah batang kayu ! hahahahah
Pasal rokok pun kadang tu boleh bawak gaduh oh . mane tak nye dah asik kene PAW je , sape yang tahan kan ? haha aku cakap neh berdasarkan ape yang aku punya pengalaman lah kan . (:

Dah dah ckp banyak melalut lak sat lagi . ok lah . nak bgtau aku ni clean semua (:
No drugs . no drunk . no smoke . chill ! .

Tuesday, March 22, 2011

budi bahasa budaya DEPA .

haish . entah apa apa aku nak mengarut hari ni . haa cuma bukan apa saje fikir bahasa bahasa asing kat dunia ni ha . contoh lebih dekat ialah negara jiran kita iaitu Indonesia . bahasa diorang pelik-pelik sebab bahasa depa tak sama dengan kita itu sebab kita pelik dan tak mustahil bila depa dok dengaq bahasa kita pon depa pelik. kan?

contoh bahasa depa yang kita dok pelik sgt tu . ni lah :

*Gampang bahasa depa maksudnya Senang bahasa kita .

*Butuh bahasa depa maksudnya Ingin bahasa kita .

*kayak bahasa depa maksudnya Serupa bahasa kita

kadang kadang banyak lagi yang kita tak tau dan ini je aku dapat tau .
pelik tak pelik kena terima sebab ramai org malaysia suka tgk SINETRON . haha

dah dah . thanks.

Monday, March 21, 2011

renung dan fikirlah okay ?

Assalamualaikum w.t.b
Sebebarnya aku tak tau apa yang aku nak tulis untuk entry kali ni tapi mungkin ape yang terlintas dalam fikiran aku sekarang ni ialah KEHIDUPAN dan KEMANUSIAN . hakikat nya kita dilahirkan didunia ni bertujuan untuk mencari bekalan untuk kehidupan seterusnya disana tetapi ramai yang lupa dan terpesong dengan apa yang dijanjikan dan ada jugak manusia yang hanya kejarkan akhirat sahaja , melupakan hal-hal dunia . tak boleh mcm tu sebab kite sebgai umat dan hamba perlu memperoleh kejayaan di dunia dan di akhirat . MANUSIA juga tak pernah cukup dengan apa yang dinikmati seolah olah inginkan satu gunung yang disaluti emas permata . jikalau diberi seglala kenikmatan bila pula kita sebgai manusia ini mahu berdikari untuk hidup susah atau berdikari .
Syaitan telah berjanji pada ALLAH akan menyesatkan anak dan cucu cucu adam sehingga hari kiamat mahupun seseorang itu mahu menghembuskan nafas terakhir .kita sebgai manusia dan hamba ALLAH perlu lah sentiasa kuatkan iman di dada dengan melakukan apa yang disuruh serta tinggalkan apa yang dilarang . senang dan mudah jika ingin Berjaya dalam hidup . tetapi manusia kini hamper lupa dan terikut-ikut dengan budaya serta keadaan sekeliling . tidak salah jika ingin mengikuti peedaran zaman atau apa jua sekali pun tetapi dalam masa yang sama kita juga perlu fikirkan baik buruk apa yang kita akan lakukan . samaada mendtgkan kebaikan atau tidak .
Manusia juga akan dihasut oleh syaitan2 supaya terus melaga-lagakan manusia supaya bergaduh.betengkar.membenci.mengutuk,mencaci atau sebgainya asalkan sesame manusia saling membenci dan para kaum syaitan ni akan gembira meloncat2 kegembiraan pabila melihat anak cucu adam bergaduh sesame sendiri . tetapi jika ada pihak yang matang dan boleh fikir kehadapan mungkin syaitan akan mengaku kalah tetapi syaitan juga akan mencuba cara yang lain untuk terus menghasut manusia melakukan kejahatan di muka bumi ini . saya disini bukan lah sangat sempurna tetapi hanya ingin mengingati antara satu sama lain . supaya kita dapat menewaskan syaitan ini ,
Jadi kita sebgai manusia haruslah sentiasa saling ingat meningati antara satu dengan lain dan jangan lah kita bermusuhan untuk kepuasan diri . walaupun sekecil dan hanya satu ayat yang berkaitan dengan dosa tetap dikira sebgai dosa yakni termasuk dikalangan dosa-dosa kecil .sampai sini sahaja cerita saya yang ingin dikongsi supaya kita mendapat rahmat dari ALLAH . amin .

Yang buruk datang dari saya sendiri dan yang baik datang dari yang maha esa . assalamulaikum .

Wednesday, March 16, 2011

MALAM BERSAMA MERONG SEKALIAN

assalamualaikum hampa hampa yang membaca bloggg aku neh ha (:

harini nak STORY sikit lah pasal si MERONG .
ceq rasa hampa semua patut p tgk lah cerita arahan YUSRY tu . haaa memang keseluruhan SETAIL amat. aku rasa mcm tgk cerita PRINCE NARNIA pulak kadang tu . ini lah yang MALAYSIA banggakan kan . haaa
aku takmau ckp banyak banyak nanti hampa ckp cek neh dok potong STIM sebab certa tu maseh baru lagi kan ? haaa so yang mana tak tgk tu hampa hampa semua p dok tgk lekasss . ok .
ade lah gambaq sikit neh ha kecuali gambaq aku sebab aku selekeh (: haha


BANYAK KAN ? aku p dengan ABANG2 aku . haha

lepas tgk movie p makan sat dekat SALAM CORNER .

cek makan ROTI CANAI .



dah lepak lepak tgk bola balik tidoq (: haha

thanks - abg li . abg iman . pedot . lan . johan . johan gf .

Tuesday, March 15, 2011

new life .

I've been sitting around this life for years,
Not enough laughs and too many tears.
Trying to figure out where it all went,
These wasted years that I have spent.

Searching for something to go beyond,
Life's a stone skipping across a pond.
At the last skip, it hits with a splash,
Down the stone sinks, gone in a flash.

Pushing and pulling, it's tearing apart,
Poking and prodding an underused heart.
This dark velvet curtain that hides my soul,
Living this life has taken it's toll.

In a flash of bright light, the curtain is torn,
Tumbling down all tattered and worn.
Revealing new life, a child within,
Born free of hate, of suffering and sin.

Now my eyes see what has never been told,
Striving forth happy, confident and bold.
Into a world that's unfamiliar but friendly,
Into this new life my spirit will send me.

Living and laughing, loving it all,
I stood myself up and answered the call.
The darkness has gone, replaced by the light,
I gave up the darkness with hardly a fight.

I've been sitting around this life for years,
With laughter aplenty and hardly a tear.
Now I can see just where it all went,
Cherish every moment of this new life I've spent.

Sunday, March 6, 2011

Seharian (:

hey guys (: . tak perlu kata apa apa , senyum .

Harini aku nak story sikit lah pasal seharian . harini ade kenduri kahwin sepupu aku kat sungkai . jauh perjalanan membuat kan aku rasa penat apa ke tak nya sebab malam semalam p main futsal dah tu balik tak tau pkui bapa . haa memang penatt lah kan . dah tu kene bgn awai lagi nak p kenduri . nak taknak terpaksa lah tidur dalam kereta yang dipandu oleh driver . HAHA gurau je kak . ape ape pun selamat pengantin baru pada sepupu aku sorang ni . Hadi dan Hidayah :





haa disebalik cerita ni mcm mcm yan sempat aku TEMBAK GAMBAR .

kelakar dengan gelagat sepupu muda aku ni . shamin shamin , mcm mcm hal lah . (:




yang ini pulak kira nak buah aku , haaa anak kak siti . sara name nye . aduhai budak ini . cubit pp aku sambil dia kata *abg abg ni comel lah* . haha sara sara . nak tgk siapa sara ? ni ha :














ni pulak KIMI . kira mcm sepupu sepapat juga lah kann . haa tetarik dengan rambut dia sebenarnya . mcm hafiz AF . haha kimi kimi . ni ha kimi :




ni pulak aku dengan kak yong . haaa anak kepada mak longg (: comel kan ? hahaha




dan ni kakak and sepupu aku . kesian kena bagi *ole ole* dekat orang yng datang . hahaha kesian kan . kak ana , kakak dan kak yong . chill (:



ni lah kesah nye . thanks . bye.

Thursday, March 3, 2011

candle light dinner .

kadang kadang kite perlu juge jadi mcm ni kan ? HAHAHAHA .
biaselah , sape je yang nak dinner dgn aku kalau dah rupe mcm ni . :