Photobucket

Sunday, March 27, 2011

knp manusia bercinta hanya sementara ?

Assalamualaikum semua (:

Harini tiba-tiba rasa nak menaip pula kan . sebenarnya hari ini hendak membincangkan soal jodoh . perhubungan dan sebagainya . mengikut pengalaman diri sendiri lah . jodoh dan apa sahaja semua nya ditangan tuhan kan ?

Contohnya ibarat bercinta 3 4 tahun . tiba-tiba putus . kenapa ? mesti ade sebab dan kenapa sampai boleh jadi mcm tu sekali kan ? sedangkan manusia yang telah di ijab Kabul kan pun boleh becerai . apetah lagi org baru baru nak bercinta . kita sendiri tidak tahu apa yang akan terjadi pada masa akan datang tetapi kita harus sentiasa bersedia dari saat ke saat dan disebab kan itu ada nya pepatah melayu “ sediakan payung sebelum hujan” .

Hal seperti ini sering berlaku pada insane dan warga yang sedang hangat bercinta . masalah jodoh itu memang sudah ditentukan tetapi kita sendiri perlu berusaha cari yang terbaik utuk sesuai dengan diri sendiri supaya dapat hidup bersama hingga mati dan kalau boleh bia dalam satu liang lahad yang sama . Tapi masih ada lagi insan yang selalu ingin kan sesuatu yang tidak boleh di miliki . senang kata tidak mampu untuk menjaga . kita sebagai manusia biasa di muka bumi Allah ini kena sedar dan sentiasa mengukur baju di badan sendiri supaya kita sentiasa senang untuk menempuhi hari-hari yang mendatang . dalam soal ini aku nak bagi tahu yang ramai lelaki yang ingin kan pasangan yang dapat hidup bersama sehingga akhir hayat . jadi biarlah memilih pasangan yang kita sendir mampu menyara hidup nya di kelak hari .

Di dalam soal cinta pula . memang semua manusia yang bercinta ingin kan jarak yang lama untuk setiap hubungan akan tetapi pernah kah anda terfikir yang anda sudah menyempurnakan pasangan anda ? ini adalah sebahagian besar rakyat Malaysia memutuskan hubungan mereka dengan sebab PERSELISIHAN FAHAM dan boleh di ibarat kan MISS COMUNICATION .. ini adalah salah satu sebab kenapa dan mengapa rakyat dan insan bercinta mahupun yang sudah berkahwin memutuskan hubungan mereka . jadi setiap manusia perlu fikir sebaiik mungin sebelum melakukan sesuatu pekara supaya dapat selesai dengan baik . Banyak lagi pekara yang remeh menyebab kan manusia ini memutuskan hubungan mereka termasuk lah EGO , tidak kira lelaki atau perempuan . semuanya ada sifat ini dlam diri sendiri . tetapi hanya diri sendiri sahaja dapat ubah sikap ini .

Manusia juga amat sukar dan berat mulut jika ingin meMINTA MAAF . ini kerana adalah faktor menyebabkan setiap pasangan bergaduh dan diakhiri dengan perpisahan . tidak salah jika meminta maaf walaupun diri sendiri tidak salah . meminta maaf adalah jalan yang terbaik untuk meneruskan hubungan yang lebih lama dan berpanjangan . .

Jadi oleh itu hanya diri sendiri sahaja dapat menukar sikap pada diri sendiri supaya disenangi manusia manusia lain . terima kasih .

Evand zahari II

4 comments:

fara deyla said...

peh..wan..bkn men lg ckp sal cinton..haha
pe pon, pgalaman & ksilapan lampau dpt d jadikan teladan.. amik yg bersih,buang yg koto..:D

evand zee said...

yea dila , thanks (:

Anonymous said...

relex la..jodoh sume ditgn tuhan..couple sehari pun leh kwen klu dh jodoh

evand zee said...

thnks anymous